Vooruitblik: GP La Marseillaise 2018 (28/1)

Photo Credit: Marfis75 sea view via Flickr

Geplaatst op 27 jan, 2018

Een deel van het profpeloton heeft zijn eerste koerskilometers van 2018 reeds in warmere oorden afgelegd, maar zondag staat met de Grand Prix Cycliste La Marseillaise (eindelijk) de traditionele opener van het Europese wegseizoen op het programma. Dit lijkt ons dan ook een prima moment om onder het winterdekbed vandaan te komen en onze eerste preview van het nieuwe seizoen met u te delen.

De GP la Marseillaise is niet alleen de Europese seizoensopener: het is de ook eerste van zestien eendagskoersen die samen de Coupe de France vormen. Op de startlijst voor zondag komen we dan ook het nodige aantal Franse equipes tegen, waaronder de beide WorldTour-teams: AG2R en FdJ. Naast deze bescheiden afvaardiging uit de hoogste divisie verschijnen er zondag negen pro-continentale en vijf continentale ploegen aan de start.


PARCOURS

Deze 40e editie van de GP la Marseillaise wordt van start geschoten in Allauch, een van de voorsteden van finishplaats Marseille. Vanuit Allauch leggen de renners een parcours af dat bijna identiek is aan dat van de voorgaande editie.

De eerste 20 á 30 relatief vlakke kilometers zijn voor het peloton een prima gelegenheid om de benen goed warm te draaien voor het aan de eerste gecategoriseerde klim van de dag begint: Le Pas de la Couelle (liefkozend ook wel Le petit Galibier genoemd). Een niet al te zware klim die we vorig seizoen, naast de 2017-editie van deze race, ook tegenkwamen in een etappe van de Tour de la Provence.

 

bron: Lasterketa Burua / Cronoescalada editor

 

Na le petit Galibier blijft het parcours de resterende honderd kilometer heuvelachtig en staan er nóg vijf beklimmingen op het programma. Hiervan springt de eerstvolgende klim door zijn lengte direct in het oog: de Col de l’Espigoulier, een iets meer dan 12 km lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,2%. De sprinters zullen hier wel eventjes pijn lijden, maar voor de uitkomst van de wedstrijd zal deze col niet doorslaggevend zijn. Daarvoor lijkt ons de nog resterende afstand tot aan de finishlijn gewoon te groot.

Nee, de puncheurs zullen hun kruit liever droog houden tot de laatste twintig kilometer van de race, is onze inschatting. In die laatste fase komen de renners met de Col des Crêtes du cap Carnaille en de Col de la Gineste nog twee pittige heuvels tegen met steilere stukken dan de voorgaande beklimmingen.

Na de top van het laatste obstakel van de dag, de Col de la Gineste, liggen nog tien licht-dalende kilometers naar Marseille. Eenmaal in de stad is de route vrij ongecompliceerd en wordt er uiteindelijk gefinisht  de op de brede Boulevard Michelet ter hoogte van het Stade Vélodrome.

Aan het weer zal het niet liggen; volgens de voorspellingen is  het  in Marseille morgenmiddag rond de 14 graden met nauwelijks wind en schijnt de zon.

 

FAVORIETEN

Eigenlijk is het op dit punt in het seizoen vrij lastig voorspellen; van veel renners is niet echt bekend hoe de vorm reeds is en ook heeft nog niet iedere renner zijn doelstellingen  geformuleerd. Maar preview-lezers houden nu eenmaal van namen en wij zijn dan ook niet te beroerd om een paar van onze favorieten op een rijtje te zetten:

Benjamin Thomas – FdJ
Het Franse toptalent won vorig jaar etappes in zowel de ‘‘4 Jours de Dunkerque’ én de ‘Tour de Wallonie’. Bovendien reed hij ook nog eens een goed klassement in de Ronde van Luxemburg. Marc Madiot wist genoeg en haalde hem naar Française des Jeux. Als hij morgen van het team meteen het vertrouwen krijgt om zijn ding te doen, dan is hij onze topfavoriet voor de beker en champagne in Marseille.

Julien El Fares – Delko Marseille
El Fares is een van de favorieten van de ‘redactie’. Daarnaast past hij in onze ogen gewoon goed bij deze race. Hij klimt makkelijk en is behoorlijk snel aan de meet. De 32- jarige Fransman won nog niet vaak gedurende zijn profcarriére, maar werd vorig jaar hier wel 4e.. Met een extra jaar levenservaring op de bagagedrager en wellicht een klein beetje geluk moet een nóg beter resultaat mogelijk zijn. Voor de blauwe brigade is dit daarnaast ook nog eens een thuiswedstrijd, dus eigenlijk zijn ze een goede uitslag wel een beetje aan hun achterban verplicht.

Lilian Calmejane – Direct Energie
Een van Frankrijk’s huidige toprenners. Kende vorig seizoen een erg goed voorjaar met o.a. eindwinst in de Settimana Internazionale Coppi e Bartali en Circuit cycliste Sarthe – Pays de la Loire. De rest van het seizoen stelde, op ritwinst in De Tour na, wellicht een beetje teleur.. Aan de andere kant: je hebt vast ook renners die hun hele carrière zouden inruilen voor een Tourzege?
Soit, nieuw seizoen, nieuwe kansen en in een wedstrijd op Franse bodem met dit deelnemersveld moet iemand van zijn kaliber er eigenlijk wel bovenuit steken. Hij stond hier overigens ook al eens op het podium.

Maxime Vantomme – WB Aqua Protect
Deze Belgische coureur is wat ons betreft erg geschikt voor een wedstrijd als deze. Eet heuvels voor ontbijt en is behoorlijk snel in de sprint van een kleinere groep. Afgelopen twee edities wist hij niet hoger te eindigen dan een 50e stek, maar uiteindelijk zijn dat ook maar getallen, nietwaar?

Tony Gallopin – Ag2R
Last but not least, want een serieuze kandidaat voor het podium als je het ons vraagt. De Fransman rijdt zondag zijn eerste wedstrijd in het shirt van zijn nieuwe team en zal gretig zijn om zich aan zijn nieuwe werkgever en sponsoren te tonen. Hij beschikt eigenlijk over het complete plaatje voor een dergelijke race. Klimt makkelijk, heeft een venijnige punch en is eigenlijk altijd goed in ééndagsraces. Hij werd vorig jaar nog verdienstelijk 5e..
Voor teamgenoot – en opperkopman – Romain Bardet is het parcours waarschijnlijk niet selectief genoeg.

Joker:
Dimitri Claeys – Cofidis
Niet zomaar een sprinter, maar een snelle man die ook nog eens goed over een heuveltje gaat.Deze eigenschap kost hem wellicht een paar watts in de huis-tuin-en-keuken-sprints, maar in een koers als deze komt het prima van pas, is onze gedachte. Hij rijdt deze wedstrijd nu voor de derde keer op rij (met 4e als beste resultaat), wellicht geldt dit jaar ‘driemaal is scheepsrecht’?

 

#